W klasach 1 – 3 realizujemy autorski program nauczania pod nazwą „Badacze w działaniu”. W programie podkreślamy wątek uczenia się dzieci. Uczenie się, ściślej – kształtowanie tej umiejętności – traktuję jako jedno z ważniejszych wyzwań współczesnej edukacji, przed którym ciągle stoją nauczyciele i dzieci w codziennej praktyce edukacyjnej. Sposób, w jaki uczniowie będą się uczyć w dużej mierze rzutuje na ich osiągnięcia, na pojawiające się powodzenia i niepowodzenia szkolne, na realizację aspiracji edukacyjnych i życiowych.
Podstawową strukturą organizacyjną nie jest lekcja, tylko dzień wielokierunkowej aktywności dzieci. Bardzo ważne jest, aby przerwy w zajęciach odpowiadały potrzebom psychofizycznym dzieci. To właśnie te potrzeby, a nie szkolny dzwonek wyznacza czas pracy i odpoczynku.
Integralną częścią pracy edukacyjnej jest wspieranie kompetencji emocjonalno – społecznych, realizowane w pracy codziennej wychowawczyń, jak również w formie systematycznych zajęć psychologicznych opartych na autorskim programie zajęć (emocje, komunikacja, współpraca i mediacje rówieśnicze).
Z procesu edukacyjnego wykluczyliśmy trzy szkodliwe czynniki, które zdaniem C. Freineta trzymają w jarzmie zarówno ucznia, jaki i nauczyciela oraz mają wpływ na proces kształcenia, należą do nich:
- zajęcia podzielone na poszczególne przedmioty,
- pakiety edukacyjne,
- stereotypowe ćwiczenia wykonywane przez cały zespół klasowy.
Pakiety edukacyjne, zastąpiliśmy własnymi rozwiązaniami i świadomym udziałem uczniów w procesie poznawczym.
Plan lekcji osadzony jest w rzeczywistości szkolnej.
W młodszych klasach jest dwóch wychowawców lub wychowawca i asystent.
8.00 – 13.00 |
Zajęcia zintegrowane prowadzone z wykorzystaniem Freinetowskich technik pracy. Wspólne śniadanie |
13.00 – 14.00 | Przerwa rekreacyjna – czas na obiad i swobodną zabawę |
14.00 – 15.00 |
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, logopedyczne i inne specjalistyczne. |
W klasach wyższych programy nauczania adaptowane będą do zadań szkoły, wzbogacane o nowe treści. Dzięki temu programy staną się otwarte i elastyczne, powiązane z bieżącymi wydarzeniami, aktualnymi potrzebami uczniów, szkoły i środowiska. Będą realizowane zgodnie z ryt¬mem przemian zachodzących w najbliższym otoczeniu społeczno -przyrodniczym.