Fundamentem naszej filozofii jest pedagogika Celestyna Freineta, za którym przyjmujemy:

  • Traktujemy wychowanków jako ludzi, którzy mają już własne doświadczenia, swoje pragnienia i marzenia, swój sposób odczuwania, przeżywania, myślenia, swoje oczekiwania i nadzieje;
  • Uznajemy psychofizyczną odrębność dziecka, należne mu prawa, a zwłaszcza prawo do szacunku. Nie traktujemy życia dziecka jako preludium do czegoś, co dopiero będzie kiedyś, w przyszłości, gdy dziecko dorośnie, ale każde przeżycie ma wartość samoistną, najprawdziwszą już teraz;
  • Wychowanie traktujemy nie jako urabianie według jakiegoś jednego, z góry narzuconego wzorca, lecz jako wzajemne oddziaływanie na siebie ludzi: człowieka na człowieka;
  • Edukacja to relacja, proces indywidualnych odkryć, które podlegają wzajemnym oddziaływaniom w grupie, w relacji z dorosłym i drugim dzieckiem
  • Szczególną wagę przywiązujemy do uczestnictwa dzieci w realizacji wspólnie podjętych zadań, by w ten sposób wspierać umiejętności pracy w grupie, poczucia przynależności do zespołu, określania swojej roli w grupie;
  • Uważamy, że istnieją ogromne, nie wykorzystane dotąd możliwości udziału dzieci w organizacji podstawowych dziedzin życia każdej szkoły, lecz i w ponoszeniu odpowiedzialności za jej los i kierunki rozwoju;
  • Życie w społeczności dziecięcej, wymaga od każdego stałej pracy nad sobą, samoregulacji emocjonalnej i wglądu we własne emocje, samooceny, dużego wysiłku, by sprostać jej wymaganiom, jak również liczenie się z opinią rówieśników i dorosłych.
     

Cel główny – Budowanie kultury uczenia się i samoświadomości u każdego dziecka

Drogowskazy:

  • Stworzenie bezpiecznego, przyjaznego środowiska „uczenia się”, w którym porażka nie oznacza końca świata, a jedynie początek nowych możliwości!
  • Wykształcenie poczucia odpowiedzialności uczniów i uczennic za proces własnego uczenia się;
  • Maksymalizacja aktywności uczniów przy równoczesnym zaangażowaniu w rozwiązywanie pojawiających się trudności i rozwijaniu kreatywności;
  • Budowanie poczucia sprawstwa, współpracy i konstruktywnego przywództwa z wykorzystaniem rozwijanej empatii i uważności.
     

Obszary działań

  1. Organizacja
    • Szkoła bez dzwonków
    • Zajęcia w grupach mieszanych wiekowo (rozwijające uzdolnienia i zainteresowania)
    • Brak prac domowych
    • Czas na zewnątrz
       
  2. Edukacja to relacja
    • Budowanie relacji w społeczności szkolnej
    • Wychowanie bez kar i nagród
    • Wspieranie motywacji wewnętrznej
    • Rozwijanie empatii i konstruktywnej komunikacji
    • Wspieranie i modelowanie współpracy oraz komunikacji między dziećmi
    • Budowanie ładu i harmonii
    • Dni adaptacyjne dla uczniów klas czwartych
    • Informacja i przejrzysta komunikacja
       
  3. Kompetencje przyszłości – czego chcemy nauczyć dzieci zanim dorosną
    • Samoświadomość w zakresie zdolności, możliwości rozwoju oraz swoich emocji i potrzeb
    • Rozumienie świata: zjawisk, procesów społecznych oraz drugiego człowieka
    • Zarządzanie sobą w zakresie samoregulacji, stawianych celów, motywacji oraz współpracy z innymi
       
  4. Nauka poprzez „prowokujące techniki”
    • Freinetowskie techniki kształcenia
    • Odwrócone nauczanie
    • Uczenie się nawzajem od siebie
       
  5. Laboratorium demokracji
    • Samorządna Szkoła
    • Mam głos
    • Rada Dialogu Szkolnego
    • Odpowiedzialności szkolne
    • Spółdzielnia uczniowska
    • Debaty
    • MiniMediacje rówieśnicze
    • Konferencje dziecięce
    • Mini prezentacje
    • „Skrzynka wychowawcza” w szkole i „gazetka wychowawcza” w klasach
    • Akcje zarobkowe
       
  6. Przestrzeń do działania, czyli szkoła bliska życiu
    • Szkolni Przewodnicy
    • Działalność charytatywna, działania na rzecz innych
       
  7. Dajmy światu szkołę – współpraca z instytucjami
    • Akademia Cogito